Zní to až neuvěřitelně, ale věci nebo objekty, s nimiž se denně setkáváme, například ulice, budovy, mosty, auta či vlaky, byly ve svých počátcích považovány za velmi „disruptivní“ vynálezy a jen málokdo věřil, že je bude možné realizovat v praxi. Faktem ovšem také je, že se celá odvětví mohla rozvíjet a zároveň utvářet svět, jak jej dnes známe, jen díky vizionářům z oboru pojišťovnictví, kteří měli dost odvahy, aby dané počiny pojistili.

Od nejranějších forem zabezpečení v předindustriálních společnostech až po organizace jako AXA Strategic Ventures a jejich úsilí o další vývoj v této oblasti mělo pojištění vždy stěžejní význam pro naši budoucnost.

1. Mrakodrapy

V roce 1880 navrhl architekt Leroy Buffington 28patrový „oblakodrap“ (což je jen o trochu méně elegantní název než jiné v té době užívané označení „stratosférodrap“) – inovativní stavbu, která se opírala o masivní kovovou kostru. Architektonická periodika se však o jeho nápadu posměšně vyjadřovala jako o „nepraktickém“ a „směšném“. O tři roky později William Le Baron Jenney předložil plány na stavbu, která vycházela ze stejné koncepce, v rámci soutěže pořádané společností Home Insurance Company na návrh její nové centrály v Chicagu. Namísto výsměchu se však autor dočkal potřebných financí na výstavbu.

Velký požár, který v Chicagu vypukl v roce 1871, zcela zpustošil celé město. Většina původně dřevěných budov byla přestavěna s využitím ohnivzdorných materiálů jako kámen, cihla či železo. A mnozí stavitelé se předháněli, čí budova se skutečně „dotkne nebes“. Vyšší stavby logicky potřebovaly pevnější stěny. V dané době ovšem bylo možné postavit pevnější stěny jedině tak, že je stavitel zesílil a že zvýšil jejich hmotnost, v důsledku čehož byly stavby nevzdušné, temné a ponuré. William Jenney však představil promyšlený kovový skelet, který dokázal udržet vysokou budovu i bez tlustých stěn a navíc nabízel prostor pro velká okna.

Desetipodlažní budova Home Insurance Building, která byla postavena v roce 1885, se opírala o konstrukci svislých ocelových sloupů a vodorovných nosníků a nejenže vážila třetinu toho co obdobná kamenná stavba, ale disponovala také dostatkem prostoru pro opravdu rozměrná okna. Návrat zpět již nebyl možný. Zrodilo se nové, inovativní architektonické hnutí Chicagská škola, které přišlo s novou koncepcí mrakodrapu a navždy změnilo způsob výstavby měst – expanze směřovala vzhůru, nikoli do stran. To vše by nebylo možné bez pojišťovnictví – vůbec první mrakodrap totiž pojišťovna nejen kryla proti riziku, ale také jej sama nechala postavit.

raket

2. Rakety

Dne 15. ledna 2012 se zbytky ruské kosmické lodi Fobos-Grunt zřítily do Tichého oceánu, západně od Chile. Sonda měla přistát na povrchu měsíce Phobos, pohybujícího se po oběžné dráze Marsu, a vrátit se zpět se vzorky půdy k provedení analýzy, mise se však nezdařila, neboť snahy o navázání spojení na oběžné dráze byly neúspěšné. Ruská federální kosmická agentura ovšem získala významnou část svých ekonomických ztrát zpět, protože sonda byla pojištěna proti riziku na 1,2 miliardy rublů (v dané době přibližně 30 milionů EUR). Agentura tak mohla pokračovat v budoucích vesmírných operacích, jak tomu bylo od začátku tzv. vesmírných závodů.

„Průzkum vesmíru začal v roce 1957, kdy byla na oběžnou dráhu vyslána družice Sputnik. O osm let později, v roce 1965, už byla pojištěna první komerční družice, Intelsat 1,“ vzpomíná Denis Bousquet, působící jako Senior Space Underwriter ve společnosti AXA Corporate Solutions, subjektu skupiny AXA, který se věnuje specializovaným trhům. Vesmírné oddělení subjektu bylo otevřeno v roce 2007 a mimo jiné poskytuje krytí organizacím, které vysílají satelity na palubě raket Ariane.

Vesmírné pojištění je zájemcům zcela šité na míru a reaguje na krajně individuální a nákladná rizika, která mohou ohrozit budoucnost celých organizací. Pojistitelé se zavazují k vyplacení plnění v případě nejrůznějších pojistných událostí (např. v případě ztráty kosmické lodi nebo přerušení služby satelitu). „Pojišťovnictví tak pomohlo při vývoji komerčních družic,“ dodává Denis Bousquet. Dodejme, že dnes také pomáhá státům, protože ty při realizaci svých programů nechtějí podstupovat riziko a raději si hradí soukromé pojistky.

Ruští vědci a inženýři aktuálně volají po opakování mise na Phobos. Ruská federální kosmická agentura Roskosmos tak prozatím alespoň využila nemalé pojistné plnění z mise Fobos-Grunt k financování části průzkumného programu ExoMars zaměřeného na planetu Mars.

lietadlo

3. Letecká doprava

Víte, že když legendární bratři Wrightové v roce 1903 připravovali let prvního letadla těžšího než vzduch, pojistili se proti riziku? A to není vše. První oficiální letecká pojistná smlouva soukromé společnosti byla uzavřena již v roce 1911. Z různých druhů pojištění nabízených v první třetině 20. století bylo podle všeho nejinovativnější a nejdramatičtější právě letecké krytí. Tyto průkopnické roky letectví nebyly riskantní jen pro později opěvované hrdiny, ale také pro „průzkumníky“ v bílých límečcích v zákulisí, neboť právě ti uzavírali zcela nové pojistné smlouvy na dosud neprozkoumaná rizika.

Brzy poté, co začaly vznikat další „létající stroje“, svět zažil „Atlantickou horečku“ (závod o prvenství v přeletu oceánu) a objevily se první obchodní poštovní lety. Neotáleli však ani pojistitelé – rizika bylo nutné sdílet, a proto se spojili a založili fondy pro letecké pojištění, zaměřené na tuto zcela novou oblast podnikání. Tyto průkopnické snahy vedly k obrovskému boomu leteckého průmyslu, mezi jehož výsledky patří nejen vývoj a zavedení tryskového motoru či vznik světově proslulého Boeingu 747, symbolu masové letecké dopravy, ale také značné rozšíření služeb v oblasti leteckého pojištění.

,p>Dnes představují pojišťovny nepostradatelné partnery leteckých společností, což platí také pro leteckou dopravu budoucnosti. Nedávno byla například uzavřena pojistka pro projekt Solar Impulse, vůbec první pokus o let kolem světa v letadle poháněném sluneční energií. Výsledkem je tak nejen ukázka možností ekologičtější dopravy, ale také zcela nová úroveň pojištění v oblasti letectví. Nové teritorium pro průzkum na hranici několika různých oborů – letectví, cestovního ruchu a (jak jinak) pojištění – navíc představuje vesmírná turistika. Zbývá už jen vytvořit inovativní pojistky, které by zaručily bezpečnější cestování v atmosféře i mimo ni.

 

vsetko

4. Vše ostatní

Pojištění se tak v dějinách rozvíjelo ruku v ruce s úsilím inovátorů, průzkumníků a vynálezců. Tito muži i ženy, kteří byli krok před ostatními a kteří se nebáli větších výšek, dálek ani rychlostí, totiž potřebovali základnu, odkud by mohli realizovat své objevy. A touto základnou byla často určitá forma pojištění.

Například pojištění v podobě kolektivních sýpek bylo životně důležité pro počáteční zemědělské počiny, neboť zemědělci se těmito společnými zdroji jistili proti hladu. Pojišťovnictví také pomáhalo zámořským expedicím, jejichž cílem bylo hledat nová území, a výsledkem „věku objevů“, tzn. období od 15. do 18. století, je vznik dlouhotrvajících říší i dnešní podoby evropské kultury. Pojišťovnictví dále podporovalo rozvoj hromadné dopravy v 19. a 20. století, neboť chránilo nejen ty, kdo nové stroje vynalézali a kdo realizovali jejich masový prodej, ale také cestující, kteří je denně využívali, a to po celém světě.

Pojištění je jako koncept stejně staré jako lidská společnost a neustále nám umožňuje objevovat nové možnosti pěstování potravin, obchodování se zbožím, budování domů a staveb či léčby nemocí. Právě pojištění totiž umožnilo rozvoj prakticky ve všech oblastech. Pojištění totiž transformuje nebezpečí, kterým se musíme vyhnout, na vyčíslitelná rizika, která můžeme být ochotni přijmout, čímž lidi i firmy motivuje k tomu, aby vytvářeli a využívali příležitosti, navzdory jakékoli nejistotě. Pojištění pomáhá měnit myšlenky na projekty, které zlepšují náš život a které často mění svět k lepšímu.

Závazkem společnosti AXA Strategic Ventures (ASV) je právě tento duch inovace. Zaměřením na alternativní obchodní modely, rozsáhlé objemy dat (tzv. big data), klimatické změny, finanční inkluzi a zdravotnictví totiž ASV pomáhá firmám inovovat více a rychleji než kdykoli v minulosti.

Jedním z nejnovějších partnerství a čtvrtý investiční projekt společnosti ASV vedl ke vzniku algoritmu FLYR, za jehož vývojem stojí jeden ze sanfranciských startupů a jehož cílem je revoluce na trzích cestovního ruchu a cestovního pojištění. Díky inovativním předpovědím cen letenek až 120 dní dopředu se tak všichni můžeme odvážit do větších „výšin“.

Článek byl přeložen z originálu How insurance built the world you know

Chcete se dozvědět více o našich pojistných produktech? Navštivte naše webové stránky www.axa.cz

[Error loading the control 'wRBB', check event log for more details]

Datum aktualizace: 19.07.2018